چکیده
این مجموعه شامل مطالبی پیرامون زندگی دکتر قیصر امین پور و تحوّلات اجتماعی در سه دهه ی شعر ایشان ( ۱۳۶۴-۱۳۵۷ ) ، ( ۱۳۷۵-۱۳۶۴ ) ، ( ۱۳۸۵-۱۳۸۰ ) مورد بحث و برّرسی قرار گرفته است هدف از این تحقیق : شناخت افکار ایدئولوژیکی شاعر ، آشنایی با تعهّدات اخلاقی و اجتماعی ، مردم گرایی و انسان گرایی شاعر ، احتراز شاعر از گروه ها و دسته های دوره ای شناخت ، شخصیّت علمی و آکادمیک ایشان به عنوان استاد دانشگاه و نگاهی به بُعد روان شناسی شاعر در سرودن هر اثر می باشد .
روش تحقیق برای رسیدن به هدف مورد نظر ، گردآوری فیش ، مطالعات کتابخانه ای و کاربرد اینترنت همراه با روش توصیف و کاربرد می باشد .
طبق تحقیقات انجام شده قیصر شاعری هم درد است که از میان توده ی مردم ظهور می کند امّا هیچگاه توده ای نمی شود . قدرت اعتراض و شکایت شاعر و شیوه ی روایی گری او در رساندن اخبار جنگ شایسته ی تحسین است .
او خود فرزند جنگ بود و تنها دیده ها را می سُرود نه شنیده ها را .
او از ابتدا شاعر انقلاب و دفاع مقدّس بود و در میانه ی عمر تبدیل به شاعری از جنس مردم گشت و سرانجام به دنبال خویشتن خویش می گشت تا نیمه ی پنهای خویش را کشف و جوابی برای سؤال های فلسفی خویش بیاید و سرانجام از دور ، دستی بر آتش رساند و عارفی عاشق گونه در لباس عرفانی ظاهر شد . او بی تفاوت بود ، بی تفاوت به زر و زور ، بی تفاوت به ریاکاری و نمایش مردم و بی تفاوت به خودش . آن زمان که خود را شناخت خود را به خدایش باخت و با هجرت از این دنیا ساخت .
فهرست مطالب
مقدّمه……………………………………………………………………………………………………………………….. ۱
اهمیّت تحقیق……………………………………………………………………………………………………. ۲
اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………….. ۲
روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………….. ۳
پیشینه ی تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………….. ۳
فصل اوّل : تعریف نقد
۱-۱ نقد چیست ؟……………………………………………………………………………………………………………………………….. ۴
۲-۱ نقد ادبی……………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۷
۳-۱ نقد ادبی ایران و جهان………………………………………………………………………………………………………………… ۹
پی نوشت های فصل اوّل…………………………………………………………………………………………………………………. ۱۹
فصل دوّم : معرّفی قیصر امین پور
۱-۲ زندگی نامه ی قیصر امین پور……………………………………………………………………. ۲۰
۲-۲ دوره ی اوّل شاعری قیصر ( دهه ی اوّل )………………………………………………………………………………… ۲۳
۳-۲ دوره ی دوّم شاعری قیصر ( دهه ی دوّم )……………………………………………………………………………….. ۴۵
۴-۲ دوران سوّم شاعری قیصر ( دهه ی سوّم )………………………………………………….. ۵۳
۵-۲ دوران کمال شاعر………………………………………………………………………………………………………………………… ۵۹
۶-۲ اوضاع سیاسی و اجتماعی در دهه ی اوّل……………………………………… ۶۶
۷-۲ تأثیر اوضاع سیاسی و اجتماعی بر ادبیّات………………………………………………………………………………… ۷۰
۸-۲ شعر مقاومت و ویژگی های آن …………………………………………………………………. ۷۴
۹-۲ قیصر و شعر مقاومت…………………………………………………………………………………………………………………… ۸۱
۱۰-۲شعر آیینی و ویژگی های آن……………………………………………………………………………………………………. ۸۷
۱۱-۲ قیصر و شعر آیینی…………………………………………………………………………………………………………………… ۹۱
۱۲-۲ تحوّل در شعر قیصر………………………………………………………………………………………………………………….. ۹۸
۱۳-۲ تحوّل در قالب و فرم ( فضای بیرونی شعر )…………………………………………………………………………… ۱۰۳
۱۴-۲ تحوّل در محتوا و مضمون ( فضای درونی شهر )…………………………………………………………………… ۱۱۲
پی نوشت های فصل دوّم………………………………………………………………………………………… ۱۲۳
فصل سوّم : ویژگی های سبکی شاعر
۱-۳ لغات و ترکیبات…………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۲۴
۲-۳ کنایه ها و اصلاحات عامیانه در شعر……………………………………………………………. ۱۸۲
۳-۳ طنزهای با محتوا…………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۹۹
۴-۳ گوناگونی موضوعات…………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۱۰
۵-۳ مضمون بکر………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۷۳
۶-۳ وزن ریتمیک در شعر………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۷۹
۷-۳ استفاده از قالب های مُدرن………………………………………………………………………………………………………… ۲۸۳
۸-۳ استفاده از آیات و روایات…………………………………………………………………………………………………………….. ۲۹۰
۹-۳ نحوه ی نگرش…………………………………………………………………………………………………….. ۲۹۹
۱۰-۳ نوستالوژی در شعر قیصر…………………………………………………………………….. ۳۰۶
۱۱-۳ اگزیستانسیالیستی دینی در شعر قیصر……………………………………………………….. ۳۱۵
۱۲-۳ عینیّت و ذهنیّت در شعر قیصر………………………………………………………………………۳۲۲
پی نوشت های فصل سوّم………………………………………………………………………………………. ۳۲۸
فصل چهارم : صور خیال در شعر قیصر
۱-۴ استعاره و تشبیه در شعر قیصر…………………………………………………………………………………………………… ۳۲۹
۲-۴ تکرار در شعر قیصر……………………………………………………………………………………………………………………… ۳۳۸
۳-۴ تکرار در مجموعه ی تنفّس صبح و در کوچه آفتاب……………………………………………………………….. ۳۳۸
۴-۴ تکرار در مجموعه ی آینه های ناگهان……………………………………………………………. ۳۴۲
۵-۴ تکرار در مجموعه ی گلهای…………………………………………………………………………… ۳۵۳
۶-۴- تکرار در مجموعه ی دستور زبان عشق………………………………………………………۳۵۸
۷-۴ تکرار آوایی در شعر قیصر………………………………………………………………………………… ۳۶۱
۸-۴ ایهام و لکنت آرایی ایهام در شعر قیصر……………………………………………………………….. ۳۷۹
۹-۴ تضمین در شعر قیصر…………………………………………………………………………………………………………………. ۳۸۹
۱۰-۴ عنصر رنگ آمیزی در شعر قیصر……………………………………………………………………….. ۳۹۷
پی نوشت های فصل چهارم……………………………………………………………………………………… ۴۱۸
فصل پنجم : مقایسه ی شعر قیصر با سهراب
۱-۵ سهراب سپهری……………………………………………………………………………………………………………………………. ۴۱۹
۲-۵ اختلاف اساسی در محتوای شعر قیصر و سهراب…………………………………………………………………….. ۴۲۶
۳-۵ اشتراک اساسی در محتوای شعر قیصر و سهراب…………………………………………………………………….. ۴۳۷
۴-۵ مقایسه ی کاربرد وزن در اشعار سهراب و قیصر……………………………………………………………………….. ۴۴۱
۵- ۵ مشترکات در حوزه ی زبان قیصر و سهراب…………………………………………………………………………….. ۴۴۹
۶-۵ اشتراک مضامین در اشعار قیصر و معاصرانش………………………………………………………………………….. ۴۵۳
پی نوشت های فصل پنجم………………………………………………………………………………………….. ۴۶۴
نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………………… ۴۶۵
فهرست منابع ……………………………………………………………………………………………………………………………………… ۴۶۶
فهرست مقاله ها…………………………………………………………………………………………………………. ۴۶۸
پیوست ها
چکیده ی انگلیسی پایان نامه